Fysioterapeut vil forbedre situationen for patienterne
Som fysioterapeut opdagede Lise, at faste arbejdsgange er svære at ændre. Men som forbedringscoach har hun erfaret, at det er muligt at forandre og forbedre.
Forbedringsarbejde for patienterne
”Jeg er super motiveret af at være med til at lave ændringer, som gør noget bedre for vores patienter. Jeg lærer personligt vildt meget af det, og jeg kan forhåbentlig være med til at give den viden og erfaring videre,” siger Lise.
Da hun valgte at uddanne sig til fysioterapeut, havde hun intet mål om at lave forbedrings- og kvalitetsarbejde. Men efter sin bachelor opdagede hun, at patientbehandlingerne langt fra var strømlinede, og det vækkede hendes interesse for mere systematiske tilgange og kvalitetsudvikling.
”Gennem uddannelse inden for forbedring fandt jeg en metode til at påvirke noget, jeg ellers troede, var nærmest umuligt at ændre, og det er derfor, jeg er her nu,” siger Lise, der inden forbedringscoachuddannelsen tog en kandidat i fysioterapi samt forbedringsagentuddannelsen. Hun tilføjer:
”Men også fordi det er sjovt og vanedannende at være forbedringscoach.”
Alle kan være med i forbedringsarbejdet
Alle kan blive en del af udviklingen af Psykiatrien i afsnit eller klinik og afprøve forbedringsarbejdet uden forudgående uddannelse. Hvis man fanger interesse for det, kan man blandt andet tage forbedringsvejlederuddannelsen og derefter forbedringscoachuddannelsen.
Det kan åbne for nye job- og karrieremuligheder som eksempelvis kvalitetsnøgleperson, kvalitetskoordinator og funktionsleder.
Formålet med forbedringscoachuddannelsen er at blive i stand til at vejlede forbedringsteams og facilitere deres arbejde, så de selv kan gennemføre forbedringsprojekter. I sidste ende er målet, at forbedringerne bidrager til at skabe et sundhedsvæsen på patientens præmisser.
”Hvis man overvejer at tage forbedringscoachuddannelsen, synes jeg, at man skal gøre det. Det er dybt motiverende, da det er et af midlerne til faktisk at få ændret og forbedret situationen for vores patienter.”
Et umage partnerskab
Lise bruger sin forbedringscoachuddannelse, når hun mødes med medarbejdere og ledere for at analysere en kvalitetsudfordring. Det kan være et afsnit, som oplever overbelægning, eller en klinik, der gerne vil forbedre deres inddragelse af pårørende.
”Jeg skal kende metoderne, som kan gøre os klogere på problemet, og hvordan vi ved hjælp af data kan følge med i, om vi gør det rigtige. Men jeg har ikke den kliniske ekspertise, så når jeg mødes med forbedringsteamet, slår vi vores viden sammen og planlægger det næste skridt,” siger Lise og fortsætter:
”Det vigtigste er at få etableret et partnerskab med den afdeling, man som coach samarbejder med. Det er en tillidserklæring at blive lukket ind i andres praksis og det, der ikke fungerer for dem. I snitfladen mellem forbedringsmetoden og deres viden om praksis kan vi opnå resultater.”