Fysioterapeut vil forbedre situationen for patienterne
Som fysioterapeut opdagede Lise, at faste arbejdsgange er svære at ændre. Men som forbedringscoach har hun erfaret, at det er muligt at forandre og forbedre.
Forbedringsarbejde for patienterne
”Jeg er super motiveret af at være med til at lave ændringer, som gør noget bedre for vores patienter. Jeg lærer personligt vildt meget af det, og jeg kan forhåbentlig være med til at give den viden og erfaring videre,” siger Lise.
Da hun valgte at uddanne sig til fysioterapeut, havde hun intet mål om at lave forbedrings- og kvalitetsarbejde. Men efter sin bachelor opdagede hun, at patientbehandlingerne langt fra var strømlinede, og det vækkede hendes interesse for mere systematiske tilgange og kvalitetsudvikling.
”Gennem uddannelse inden for forbedring fandt jeg en metode til at påvirke noget, jeg ellers troede, var nærmest umuligt at ændre, og det er derfor, jeg er her nu,” siger Lise, der inden forbedringscoachuddannelsen tog en kandidat i fysioterapi samt forbedringsagentuddannelsen. Hun tilføjer:
”Men også fordi det er sjovt og vanedannende at være forbedringscoach.”
Alle kan være med i forbedringsarbejdet
Alle kan blive en del af udviklingen af Psykiatrien i afsnit eller klinik og afprøve forbedringsarbejdet uden forudgående uddannelse. Hvis man fanger interesse for det, kan man blandt andet tage forbedringsvejlederuddannelsen og derefter forbedringscoachuddannelsen.
Det kan åbne for nye job- og karrieremuligheder som eksempelvis kvalitetsnøgleperson, kvalitetskoordinator og funktionsleder.
Formålet med forbedringscoachuddannelsen er at blive i stand til at vejlede forbedringsteams og facilitere deres arbejde, så de selv kan gennemføre forbedringsprojekter. I sidste ende er målet, at forbedringerne bidrager til at skabe et sundhedsvæsen på patientens præmisser.
”Hvis man overvejer at tage forbedringscoachuddannelsen, synes jeg, at man skal gøre det. Det er dybt motiverende, da det er et af midlerne til faktisk at få ændret og forbedret situationen for vores patienter.”
Et umage partnerskab
Lise bruger sin forbedringscoachuddannelse, når hun mødes med medarbejdere og ledere for at analysere en kvalitetsudfordring. Det kan være et afsnit, som oplever overbelægning, eller en klinik, der gerne vil forbedre deres inddragelse af pårørende.
”Jeg skal kende metoderne, som kan gøre os klogere på problemet, og hvordan vi ved hjælp af data kan følge med i, om vi gør det rigtige. Men jeg har ikke den kliniske ekspertise, så når jeg mødes med forbedringsteamet, slår vi vores viden sammen og planlægger det næste skridt,” siger Lise og fortsætter:
”Det vigtigste er at få etableret et partnerskab med den afdeling, man som coach samarbejder med. Det er en tillidserklæring at blive lukket ind i andres praksis og det, der ikke fungerer for dem. I snitfladen mellem forbedringsmetoden og deres viden om praksis kan vi opnå resultater.”
Relevante kurser
Forbedringsvejlederuddannelsen
Ledige pladser
Forbedringsvejlederuddannelsen udbydes til medarbejdere og mellemledere i Region Midtjylland. Uddannelsen arrangeres af Region Midtjylland i et fagligt samarbejde mellem Koncern Kvalitet, DEFACTUM og Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Forbedringsvejlederuddannelsen tilbyder læring i systematisk kvalitetsforbedring med fokus på Model for Improvement (forbedringsmodellen). Modellen er bygget op om tre væsentlige spørgsmål, som besvares, når nye tiltag igangsættes:
- Hvad ønsker vi at opnå?
- Hvornår ved vi, at en forandring er en forbedring?
- Hvilke forandringer kan iværksættes for at skabe forbedringer?
Samtidig indeholder modellen en læringscirkel, hvis formål er at opbygge viden gennem test af forandringer, den såkaldte PDSA-cirkel (Plan, Do, Study, Act).
For at sikre lokal forankring og praktisk erfaring arbejder deltageren sideløbende med uddannelsen på et forbedringsprojekt i egen organisation. Deltageren skal bl.a. sætte konkrete mål for projektet, foretage løbende målinger og afprøve nye tiltag i lille skala. Der afleveres månedsvis rapporter, der dokumenterer fremdrift i projektet, og deltageren modtager vejledning med vægt på uddannelsens metoder undervejs.
Fra tidligere hold er erfaringen, at det er en fordel at tilmelde sig forløbet sammen med en eller flere kollegaer og gennemføre et fælles forbedringsprojekt. Deltager du på forløbet som funktionsleder, kan det ligeledes være givtigt at tilmelde sig sammen med en medarbejder, der er tættere på borgeren/patienten i sit daglige arbejde. Det er dog ikke et krav for tilmelding, ligesom I godt kan arbejde med hver jeres separate forbedringsprojekt, selvom I er flere deltagere fra samme afdeling.
Du opfordres til at læse mere i den udvidede beskrivelse og i dokumentet: "Overordnet ramme for Forbedringsvejlederuddannelsen", før du tilmelder dig forløbet.
Kursusprisen er gældende for ansatte i Region Midtjylland med undtagelse af Socialområdet.
Er du ansat på Socialområdet i Region Midtjylland eller i en kommune er kursusprisen 40.000 kr.
Hold 15 starter op i maj 2025.
Hold 16 starter op i september 2025.
Datoer følger snarest.
Grafisk facilitering - Koncernuddannelse
Ingen pladser - tilmeld venteliste
Vil du gerne kommunikere budskaber tydeligere, styrke engagement og hukommelse til møder, og understøtte samarbejdsprocesser med visuelle virkemidler? Så kom og vær med, når vi smøger ærmerne op og tager tuscherne frem til to dages praktisk undervisning i Grafisk Facilitering!
På kurset får du to dages praktisk undervisning og træning i håndværket.
Målgruppe
Kurset er målrettet administrative medarbejdere i regionshuse og hospitalsadministrationer i Region Midt.
Kurset henvender sig til dig, der gerne vil lære at bruge grafisk facilitering som et aktivt værktøj til involvering og formidling i dit daglige arbejde. Du skal forvente, at vi trækker i arbejdstøjet og finder tuscherne frem, og at vi sammen øver os på, hvordan grafisk facilitering kan anvendes.
Indhold
På dag 1 får du:
• Introduktion til GF: Hvad er det? Hvad kan det? Hvornår virker GF og hvornår virker det ikke? Eksempler på forskellige måder at bruge af GF som værktøj, herunder også inspirationsmateriale som du kan tage med hjem
• Introduktion til og træning i at tegne – GF basis: basale former, mennesker, skilte og rammer, ikoner, samt farver og skygger som virkemidler
• Inspiration til og tid til at opbygge dit eget ikon bibliotek
• Sparring på hvordan du får taget hul på GF og tid til at planlægge, hvordan du får øvet dig i at tegne i en konkret opgave hjemme på din arbejdsplads inden dag 2
På dag 2 får du:
• Mulighed for at præsentere det, du har prøvet af på din arbejdsplads og feedback fra de andre kursister på det
• Introduktion og inspiration til at bruge GF som proces-værktøj fx som en template til en workshop, et formidlingsværktøj i forbindelse med en proces og lignende
• Inspiration til og tid til at opbygge dit eget template-bibliotek til processer
• Inspiration til at tegne og skrive spontant og hurtigt "in the moment"
• Sparring på hvordan du kan bruge GF som proces-værktøj i din praksis og tid til at planlægge 1-3 konkrete anvendelser efter dag 2
Underviser
Kirsten Rosenkrants Grann, e-læringskonsulent, Center for Kompetenceudvikling, Region Midtjylland. Uddannet animator og cand. mag. i Oplevelsesøkonomi.
________________________________________
Koncernuddannelse er en fællesbetegnelse for uddannelser, kurser, workshops og skræddersyede kurser til medarbejdere med administrative opgaver fx i regionshuse og hospitalsadministrationer i Region Midt.
Se også vores hjemmeside for flere kurser: https://intranet.rm.dk/personale/uddannelse-og-kurser/
Tilmelding er bindende efter fristen - også ved sygdom og forudsættes godkendt af ledelsen
Husk at være logget ind på Plan2learn da hold er i Medarbejderkataloget.
Facilitering og mødeledelse med effekt ( 1 dag) - koncernuddannelse
Ingen pladser - tilmeld venteliste
På denne intensive kursusdag bliver du klædt på til at planlægge og facilitere dynamiske, effektive og motiverende møder. På dette kursus, som over 300 personer allerede har deltaget i, får du redskaber, du kan anvende i praksis, uanset om det drejer sig om hverdagens interne møder, eksterne kunder – og salgsmøder eller kreative workshops.
Træt af at spilde tiden på møder?
Møder er en af de aktiviteter, vi bruger rigtig meget tid på i vores arbejdsliv. Når de er bedst, skaber de fantastiske resultater, men når de er værst, er de spild af tid. På kurset lærer du om god mødeledelse, du bliver klædt på til at skabe møder, der når deres mål på en inspirerende og motiverende måde, og du lærer at udfylde rollen som faciliterende mødeleder.
Udbytte
- Værktøjer til at skabe mere dynamiske og effektive møder i praksis
- Overblik over elementerne fra mødeidé til evaluering, der vil forbedre jeres møder
- Øvelse i rollen som effektiv facilitator og mødeleder
- Metoder til at skabe involvering, læring og energi
- Redskaber til at gribe ind og styrke et møde, der er ved at køre af sporet
En drejebog til mødeplanlægning og afvikling fra start til slut
Indhold
Kurset er superkonkret og ”hands on”, og du kan gå direkte hjem og bruge metoderne. På kurset fokuserer vi bl.a. på:
- Hvad facilitering helt grundlæggende er (og ikke er)
- Hvordan du kommer godt fra start, sætter gode mål og motiverer deltagerne til at nå dem
- Rollen som facilitator og mødeleder
- Facilitatorens drejebog – step by step guide til at sikre succes
- Sådan skaber du god energi og motivation på mødet
- Metoder til intervention, når det er nødvendigt
Form
På kurset veksles mellem korte indlæg, interaktive øvelser og dialog. Selve kursusformen bygger på nogle af de redskaber, der gennemgås på kurset, så det straks prøves af i praksis.
Underviser
Line Ullmann - WEBLine er specialist i effektive arbejdsvaner og underviser i en række emner, der alle bidrager til, at kursusdeltagere får mere ud af deres tid. Emnerne dækker bl.a. Personlig Planlægning og Effektivitet, Mødeledelse, Facilitering, Kollegasparring, Konflikthåndtering og Kunsten at sige nej på jobbet. Line har været beskæftiget i kursusbranchen siden 2001 og har siden 2013 udelukkende beskæftiget sig med undervisning. Lines fokus er at gøre det, vi godt alle sammen ved, til noget vi også gør – at flytte kursusdeltagere fra viden til handling. Med Line som underviser får du engageret og motiverende formidling i et sprog alle kan forstå. Line har desuden udgivet bogen ”10 effektive arbejdsvaner – sådan tackler du strømmen af opgaver, e-mails og afbrydelser.”
Koncernuddannelse er en fællesbetegnelse for uddannelser, kurser, workshops og skræddersyede kurser til medarbejdere med administrative opgaver fx i regionshuse og hospitalsadministrationer i Region Midt.
Se også vores hjemmeside for flere kurser: https://intranet.rm.dk/personale/uddannelse-og-kurser/
Tilmelding er bindende efter fristen - også ved sygdom og forudsættes godkendt af ledelsen