Specialsygeplejersker løser mere komplekse opgaver og får større ansvar
Specialuddannelsen har givet Lars en højere faglighed som sygeplejerske. Den ligger som et fundament under alt, hvad han foretager sig i Psykiatrien.
En bedre forståelse af patienterne
”Det vigtigste for mig er, at uddannelsen gav mig redskaber til bedre at kunne forstå patienterne, forholde mig kritisk og udtænke forbedringer uafhængigt af, hvordan vi plejer at gøre tingene,” siger Lars.
Det er den akutte, psykiatriske sygepleje og de sværest syge patienter, som altid har optaget Lars mest. Efter sygeplejerskeuddannelsen begyndte han på Ungdomspsykiatrisk Sengeafsnit i Børne- og Ungdomspsykiatrien (BUA), og det var sideløbende med sit arbejde der, han tog specialuddannelsen.
Det gav ham nogle værktøjer, som han netop kunne bruge i sit daværende daglige arbejde, men i høj grad også efterfølgende.
”Jeg er sikker på, at jeg er bedre til at forstå selvskadende adfærd og tale med patienterne om det på grund af de kompetencer, jeg har fået fra uddannelsen.”
Tilbage på skolebænken
Det var en omvæltning for Lars, som var vant til udelukkende at være i klinikken, at komme tilbage på skolebænken. Men han mener selv, at det var et tiltrængt afbræk at komme lidt på afstand af den kliniske praksis.
Det gav ham mulighed for at se sig selv og sit afsnit udefra på en anden måde, end hvis det blot havde været en enkelt kursusdag.
”At komme fysisk væk og tænke på sygeplejen var meget spændende. Det er samtidig en meget praksisnær uddannelse, hvor man kvalificerer sig yderligere til det, man laver, og det var jeg tiltrukket af,” fortæller Lars.
Øge faglighed og inspirere til videreudvikling
Specialuddannelsen veksler mellem teori og praksis og trækker på den nyeste viden inden for psykiatrisk sygepleje og behandling. Som specialsygeplejerske er det muligt at løse mere komplekse opgaver og få et større ansvar for helhed, kvalitet, samarbejde og koordinering.
Uddannelsens primære fokus er at øge deltagernes faglighed og inspirere til at videreudvikle praksis.
”Vi får kompetencer til at have en holdning til og faglighed i, hvordan vi generelt skal agere i et afsnit. Hele formålet er at bringe den nye viden i spil en helt almindelig hverdagsaften med de patienter, der er indlagt,” forklarer han.
Selvom det ikke automatisk medfører en ny stilling, at man bliver specialsygeplejerske – men derimod giver redskaber til at udføre arbejdet endnu bedre – stiftede Lars hurtigt bekendtskab med de nye muligheder.
”Jeg fik allerede fra begyndelsen en dag om ugen, hvor jeg skulle arbejde med vores kvalitetsindsats for forebyggelse af tvang, og det var sandsynligvis, fordi jeg havde været på uddannelsen,” siger han.