Velkommen som ny leder

Hos os er det vigtigt, at du får en god introduktion. Du kan folde dit introduktionsprogram ud her og dykke ned i dens forskellige elementer.

Velkommen som ny leder

Hos os er det vigtigt, at du får en god introduktion. Du kan folde dit introduktionsprogram ud her og dykke ned i dens forskellige elementer.

1:1 samtaler med din leder

1:1 samtaler med din leder

Som ny funktionsleder er det essentielt at forstå og kunne samarbejde med sin afdelingsledelse. 1:1-samtalerne bruges bl.a. til at snakke om forventningerne til din ledelsesrolle, fra strategiske mål til personaleledelse og daglig drift. Samtalerne skal være med til at understøtte din onboarding og sikre, at du trives i din nye position og hjælpe dig med udfordringer.

 
Oversigt over 1:1 samtaler

Første uge:

  • Velkomstsamtale med fokus på forventninger, ledelsesopbakning og introduktion til afdelingen.
  • Refleksion over egen ledelsesrolle og forventninger.

 

1 måned:

  • 1:1 samtale om ledelsesadfærd, prioriteringer og samarbejde med mentor.
  • Refleksion over nuværende oplevelser og ønsker til uddannelse.

 

2 måneder:

  • Introduktion til fælles ledelse og relationel forståelse mellem funktionsledere.
  • Refleksion over bidrag til fælles ledelse.

 

3 måneder:

  • Dialog om udviklingsmuligheder, kompetenceudvikling og branding af arbejdspladsen.
  • Refleksion over strategier og tilbud i Psykiatriakademiet.

 

6 måneder:

  • Fokus på udvikling af personlig ledelsesstil og refleksion over første halve år som leder.

 

12 måneder:

  • Evaluering af ledelsesopgaver, trivsel og aftale om videre udviklingsplan.
  • Tilbageblik og ønsker for fremtiden.

 

Efter Hospitalsledelsens oplæg:

  • Opfølgende dialog om ledelse og strategi.

Læs mere

Mentorforløb

Mentorforløb

Du vil som funktionsleder få tildelt en erfaren mentor. Din mentor vil være din sparringsparter og hjælpe dig med både de store og små spørgsmål og udfordringer i hverdagen.

Mentorforløbet består af fortrolige samtaler, som bl.a. kan anvendes til at dele udfordringer, undren og spørgsmål i forhold til:

  • Udvikling af lederidentitet
  • Etablering og fastholdelse af et strategisk ledelsesrum
  • Udfyldelse af lederrollen
  • Introduktion til tværgående ledelsesfællesskaber
  • Organisatoriske forhold, herunder kulturen i Psykiatrien
  • Overgangen fra at være kollega til at være leder
  • Implementeringsstrategi og -udfordringer
  • Personaleledelse når det er svært; fraværssamtaler, opsigelser m.m.

Mentorforløbet vil strække sig over et år, hvor du igennem samtaler vil blive klædt på til at møde de udfordringer og muligheder, der venter i din nye lederrolle.

Læs mere

Introduktion til organisationen

Introduktion til organisationen

Dyk ned i organisationen og forstå, hvordan vi arbejder sammen for at skabe gode resultater for både vores medarbejder og patienter.

 

Hospitalsledelsen

Du vil blive introduceret i hospitalsledelsens vision og forventninger til ledelse. På de halvårlige temaoplæg for nye ledere, vil du blive præsenteret for strategiarbejde og ledelsesprincipper. Samtidig med, at du lærer om god ledelse i psykiatrien, arbejdsmiljø, Region Midtjyllands ledelsesgrundlag, og de overordnede strategier som "Ét Psykiatrihospital" og "10-års planen".

Efterfølgende kan du deltage i en uformel brunch med Hospitalsledelsen, hvor du får mulighed for at stille spørgsmål og netværke.

 

Psykiatristaben

Det er også vigtigt, at du får et godt kendskab til Psykiatristaben. Du vil her deltage i "Hilse-på-møder" med fagområdecheferne og få 1:1 introduktioner til emner som HR, kompetenceudvikling, økonomistyring, patientplanlægning og servicefunktioner.

Kontaktoplysninger på Psykiatristaben

Fælles introduktionsdag

Herudover deltager alle nye funktionsledere i Fællesintroduktion for nye medarbejdere inden for de første to måneders ansættelse.

Læs mere

Lederudviklingsforløb

Lederudviklingsforløb

I Region Midtjylland er der en stærk forpligtelse til at støtte og udvikle førstegangsledere, så de både trives og lykkes i deres ledelsesroller. Dette afspejles i to centrale uddannelsesforløb: Ledervejen og Rejsefæller.

Disse forløb er en del af Region Midtjyllands indsats for at sikre, at nye ledere er godt rustede til at møde de udfordringer og muligheder, der ligger foran dem.

Ledige pladser

Ledervejen

Tilmelding er bindende. Ved framelding efter tilmeldingsfristens udløb forbeholder vi os ret til at opkræve fuld deltagerbetaling. Der tages forbehold for prisjusteringer.

Ledervejen er et forløb til dig, der er ny leder i Region Midtjylland.

Ledervejen er et obligatorisk forløb for alle førstegangsledere på tværs af Region Midtjyllands mange enheder.

På forløbet deltager både helt nye ledere af medarbejdere og ledere af ledere, som ikke har haft en formel ledelsesrolle før.

På forløbet er der fokus på din ledelsesidentitet, som er afsæt for at lykkes personligt og etablere sig bæredygtigt i jobbet som leder.

Derudover arbejder vi med ledelsesfaglighed og organisationsforståelse som er afsæt for at lykkes med opgaven som leder, og for at blive en dygtig og relevant medspiller ind i de organisatoriske kontekster, som du som leder i Region Midtjylland færdes i.

Ledervejen består af 5 moduler à 1-2 dages varighed henover 9-11 måneder. 2-dages modulerne afholdes som internat. Hertil kommer et antal netværksgruppemøder med andre deltagere fra holdet og op til 4 individuelle ledersparringer.

Forberedelse før forløbet
Før første dag på modul 1 har deltagerne en telefonisk forsamtale med en af forløbslederne. Formålet er at lave en forventningsafstemning om behov og skærpe deltagerens fokus på at få et udbytte af forløbet.

Midtvejssamtale
Godt og vel halvvejs i forløbet har deltagerne igen en samtale med en af underviserne på forløbet. Formålet er at lave en status på deltagerens læring og ledelsesudvikling, samt en bevidstgørelse af om hvilke mål for forsat udvikling deltageren vil sætte sig.

Individuelle ledersparringer
For den nye leder er det både lærerigt og hjælpsomt at modtage ledersparring. Deltagerne får som en del af
forløbet adgang til 2 individuelle ledersparringer med en erfaren organisationskonsulent.

fysisk

Ledige pladser

Rejsefæller

- til jer, der leder i fællesskab

Rejsefæller er et tilbud til alle ledelsesteams – både nye og erfarne. 

På Rejsefæller skaber vi et arbejdsrum, hvor I i fællesskab kan arbejde med en konkret situation - og generelt styrke jeres fælles kurs, kommunikation og samarbejde. 

I vil på Rejsefæller få opkvalificeret jeres fælles ledelse - og få fælles forståelse af, hvilke resultater I gerne vil skabe i jeres afdeling.

Varighed
3 moduler á ½ dag på hold. Derudover kan I vælge en ledelsessparring i eget team.

Form
I deltager sammen med andre ledelsesteams. Der er fælles rammesætning, væsentlig tid til at arbejde i eget team, samt mulighed for inspiration fra de andre teams.

Pris
Ingen deltagerbetaling, udover eventuelle udgifter til personprofiler og tilvalg af sparringer af konsulentteamet.

fysisk

Læs mere

Workshops og webinarer

Workshops og webinarer

Der er mange forskellige ledelsesopgaver i Psykiatrien. Derfor tilbydes alle nye ledere en række workshops og webinarer, der giver lederen både konkret viden og mulighed for refleksion, drøftelse og sparring omkring centrale ledelsestemaer. Disse sessioner er kombineret af både fysisk fremmøde og online møder.

Deltagelse i disse workshops giver ikke kun indsigt i specifikke ledelsesemner, men også mulighed for at skabe netværk med andre nye ledere og blive introduceret til nøglekontaktpersoner i Psykiatristaben.

Ledige pladser

Den gode proces i en personalesag – sygefravær og chikane

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens koncepter for onboarding af hhv. nye funktionsledere og nye afdelingsledere og omhandler den gode proces i en personalesag.

Målgruppe:
Denne workshop henvender sig til nye funktionsledere og  nye afdelingsledere i Psykiatrien. Ledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Indhold:

 Workshoppen omhandler, hvordan en god proces ser ud i en personalesag, særligt med henblik på sygefravær og chikane.

Vi vil i løbet af workshoppen komme ind på følgende:

  • Journalisering
  • Notatpligt
  • Referatskrivning
  • Sygefraværsprocessen
  • Modregning ved manglende opfølgning i sygefraværssager/sygedagpengerefusion.

Workshoppen faciliteres af konsulenter fra HR i Psykiatristaben.

fysisk

Ledige pladser

Den svære samtale ved tjenstlige sager

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens koncepter for onboarding af hhv. nye funktionsledere og nye afdelingsledere og omhandler, hvordan man afholder tjenstlige samtaler.

Målgruppe
Denne workshop henvender sig til nye funktionsledere og  nye afdelingsledere i Psykiatrien. Ledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Indhold/Program
Workshoppen omhandler, hvordan en tjenstlig samtale bedst muligt håndteres, herunder hvilke tjenstlige tiltag, der kan anvendes.

Vi vil i løbet af workshoppen komme ind på følgende:

  • Journalisering
  • Notatpligt
  • Referatskrivning
  • Tjenstlige tiltag.

Workshoppen faciliteres af konsulenter fra HR i Psykiatristaben.

 

fysisk

Ledige pladser

Det gode ansættelsesforløb samt introduktion til Emply og Silkeborg Data

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens koncepter for onboarding af hhv. nye funktionsledere og nye afdelingsledere og omhandler ansættelsesprocessen.

Målgruppe:
Denne workshop henvender sig til nye funktionsledere og  nye afdelingsledere i Psykiatrien. Ledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Indhold:
Workshoppen omhandler ansættelsesprocessen, herunder rekruttering, referenceindhentelse samt indhentelse af børne- og straffeattester. Workshoppen omhandler desuden introduktion til EMPLY og Silkeborg Data, herunder følgende:

  • Tilgang til personalesager og arkivering af dokumenter på personalesager, samt oprettelse af brev via brevskabelon.
  • Indhentning af oplysninger om medarbejdernes sygefravær og andet fravær; herunder oversigt over medarbejdere, som jf. regionens sygefraværspolitik skal indkaldes til opfølgende  sygefraværssamtalesamtale.
  • Oprettelse af medarbejdere i forbindelse med ansættelser.

Workshoppen faciliteres af konsulenter fra HR i Psykiatristaben. 

fysisk

Ledige pladser

Lønforhandling i Psykiatrien

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens koncepter for hhv. onboarding af nye funktionsledere nye afdelingsledere og omhandler lønforhandling.

Målgruppe:
Denne workshop henvender sig til nye funktionsledere og  nye afdelingsledere i Psykiatrien. Ledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Indhold:
Oplægget vil give dig, som ny funktionsleder med personaleledelse, en introduktion til lønforhandlinger i Psykiatrien i Region Midtjylland. Psykiatriens HR vil give dig en indsigt i, hvordan lønforhandlingerne foregår i en offentlig organisation samt give dig nogen opmærksomhedspunkter til dit daglige virke som leder, herunder din rolle i lønforhandlingen.

Undervisningsformen vil veksle mellem undervisning, dialog og cases/eksempler.

fysisk

Ledige pladser

Funktionslederens rolle og ansvar for det gode og lærerige uddannelsesmiljø

Målgruppe:
Denne workshop henvender sig til nye funktionsledere og  nye afdelingsledere i Psykiatrien. Ledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens koncept for onboarding af hhv. nye funktionsledere og nye afdelingsledere.
Nye funktionsledere får styrket deres viden om og forståelse for deres rolle og ansvar for det gode og lærerige uddannelsesmiljø for elever og studerende i psykiatripraktik.

Indhold:
På dette to timers kursus introduceres til uddannelsesopgaven, hvor der vil blive relateret til alle de prægraduate uddannelser. Fokus på kurset er funktionslederens rolle og ansvar for at medvirke til skabelse af det gode og læringsrige uddannelsesmiljø.

Prægraduate uddannelser har et fremadrettet perspektiv – at sikre dygtige kolleger. Hvordan ruster vi vores fremtidige kollegaer bedst til en virkelighed fuld af fart og kompromiser uden at give køb på fagligheden og det gode læringsmiljø?

  •  Uddannelsesopgaven skitseres - hvor mange og hvilke typer af elever og studerende er der i praktik i psykiatrihospitalet
  • Kultur og læringsmiljø på arbejdspladsen. Hvad kendetegner et godt læringsmiljø? Hvilke bevægelser rammesætter et godt læringsmiljø
  • Teori og praktik - hinandens forudsætninger for succes
  • Virkeligheden i sundhedsvæsenet kræver markant fokus på daglig drift. Er Læringsmiljø og drift –hinandens forudsætning?

Læringsmål:

  • Kendskab til Psykiatrihospitalets uddannelsesopgave.
  • Funktionslederens rolle og ansvar for den lokale uddannelsesopgave.

Undervisere:
Uddannelsesansvarlige sygeplejersker, Psykiatristaben.

Workshoppen afvikles samme dag som workshoppen om Ledelse af det psykiske og fysiske arbejdsmiljø. Er du tilmeldt begge workshops, vil der blive serveret en sandwich til frokost.

 

fysisk

Ledige pladser

Ledelse af det psykiske og fysiske arbejdsmiljø i Psykiatrien

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens koncepter for onboarding af hhv. nye funktionsledere og nye afdelingsledere. Formålet med workshoppen er, at du opnår en forståelse for de opgaver, der påhviler dig som arbejdsleder i en arbejdsmiljøgruppe.

Målgruppe: 
Denne workshop henvender sig til nye funktionsledere og  nye afdelingsledere i Psykiatrien. Funktionsledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Indhold:
Kurset vil give dig en indflyvning i, hvad du skal være opmærksom på som ny leder, når du arbejder med arbejdsmiljøet i Psykiatrien. Måske du indgår i en arbejdsmiljøgruppe med en erfaren arbejdsmiljørepræsentant? I alle tilfælde giver kurset dig viden om, hvordan vi i Psykiatrien bedriver god arbejdsmiljøledelse.

Kurset vil endvidere indeholde en gennemgang af de vigtigste arbejdsmiljøindsatser fra HMU-niveau til din egen enhed. Det er indsatser, du bør have kendskab til som arbejdsleder i en arbejdsmiljøgruppe. 

Underviser:
Ebbe Dons Pihl, Tværgående arbejdsmiljøkoordinator, Psykiatristaben.

Workshoppen afvikles sammen dag som workshop om Det gode og lærerige uddannelsesmiljø for elever og studerende i Psykiatrien. Er du tilmeldt begge workshops, vil der blive serveret en sandwich til frokost.

fysisk

Ledige pladser

Funktionslederens rolle ved håndtering af klager og aktindsigter.

Formål:
Dette webinar er en del af Psykiatriens koncepter for onboarding af hhv. nye funktionsledere og nye afdelingsledere, og omhandler dine opgaver som leder i de situationer, hvor patienten har indgivet en klage eller fremsætter anmodning om aktindsigt i sin patientjournal.

Kurset afvikles virtuelt som et webinar. 

Målgruppe:
Dette webinar henvender sig til nye funktionsledere og  nye afdelingsledere i Psykiatrien. Funktionsledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Indhold:
Som funktionsleder vil en af dine opgaver bl.a. være at varetage klager og henvendelser fra patienter, pårørende eller andre. Det kan eksempelvis være en patient, der har indgivet en klage over behandlingen til Styrelsen for Patientklager eller en patient, der har henvendt sig til afsnitsledelsen vedrørende forholdene på afsnittet.

Kurset vil give dig en forståelse for, hvilke klagemuligheder en patient har, samt hvordan disse i nogen sammenhænge også kan lappe ind over hinanden. 

 Udover behandling af klager og henvendelser vil du som funktionsleder opleve at modtage anmodninger om aktindsigt i journalen fra patienter eller andre. Der gælder særlige lovkrav til opfyldelse af anmodninger om aktindsigt i patientjournaler, og kurset vil give dig et overblik heri.

Der vil i undervisningen indgå konkrete cases til at belyse emnerne.

Underviser:
Specialkonsulent Sille Boddum fra Psykiatristaben.

fysisk

Ledige pladser

Styrk din lederkommunikation

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens onboarding af funktionsledere og fokuserer på at styrke kommunikationskompetencerne som leder.

Målgruppe
Workshoppen henvender sig til nye funktionsledere i Psykiatrien. Den er også relevant for erfarne funktionsledere, som har brug for at forberede eller opfriske kommunikationsevnerne.

Indhold/Program
Hvordan kommunikerer du som leder – både internt til dine medarbejdere og eksternt til fx pressen? Det dykker vi ned i på dette kursus.

Vi klæder dig på til at mestre forskellige kommunikationsopgaver, der følger med lederjobbet – og giver dig råd, der er lette at omsætte i din hverdag.

Med praktiske øvelser, gode eksempler og sparring med lederkolleger bliver du skarpere på kommunikationsopgaven i dit lederskab, planlægge din kommunikation og vælge den kanal, der passer bedst til det, du skal fortælle – både internt og eksternt, fysisk og virtuelt. Du bliver også klogere på, hvad der forstyrrer dit budskab, og hvad det betyder, at du har en makker, som du er leder sammen med.

Dagen bliver fyldt med godt humør og dialog. Velkommen på kursus i god kommunikation!

Der vil blive serveret en sandwich til frokost. 

fysisk

Ledige pladser

Ledelse af patientsikkerhed og kvalitetsarbejde

Denne workshop afholdes samme dag som Ledelse af implementerings- og forandringsprocesser, du kan med fordel tilmelde dig begge kurser. 
Er du tilmeldt begge workshops, vil der blive serveret en sandwich til frokost.

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens koncepter for onboarding af hhv. nye funktionsledere og nye afdelingsledere. I denne workshop vil du få grundlæggende viden om funktionsledernes rolle og opgaver inden for patientsikkerhed og kvalitetsarbejde i psykiatrien.

Målgruppe:
Denne workshop henvender sig til nye funktionsledere og  nye afdelingsledere i Psykiatrien. Ledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Indhold
Den første del af workshoppen drejer sig om patientsikkerhed. I denne del vil du få overblik over dine opgaver og ansvar i dagligt patientsikkerhedsarbejde i afsnit eller klinik. Du får viden om, hvordan Psykiatrien arbejder med patientsikkerhed og med læring og håndtering af utilsigtede hændelser (UTH). Der vil også være dialog og videndeling på workshoppen om, hvordan patientsikkerhedsarbejdet kan organiseres lokalt og om, hvordan ledelse kan understøtte patientsikkerhedskultur.

Den anden del af workshoppen drejer sig om kvalitetsudvikling. I denne del af workshoppen vil du få viden om, hvordan tavlemøder kan anvendes til at sikre overblik over igangværende og kommende kvalitetsprojekter og sikre fremdrift i arbejdet. Du vil få konkrete tips og triks til funktionslederens rolle i tavlemødet.

Undervisere:
Anne Foged Christensen, Risikomanager, Psykiatristaben.
Lise Walther Jørgensen, Forbedrings- og kvalitetskonsulent, Psykiatristaben.

Hjemmeopgave:
Inden du deltager i workshoppen skal du undersøge, hvordan arbejdet med patientsikkerhed og kvalitet er organiseret i dit afsnit/klinik.

       Hvem er nøgleperson for hvad, i afsnittet/klinikken? (UTH nøgleperson, kvalitetsnøgleperson, kvalitetssygeplejerske, kvalitetskoordinator, mm)

Har I en forbedringstavle – eller et andet værktøj til at holde styring og overblik? Hvornår afholdes der tavlemøder ,og hvem har hvilke roller? 

fysisk

Ledige pladser

Informationssikkerhed (Alle ansatte Region Midtjylland)

Awareness kampagnen om informationssikkerhed er forankret i Region Midtjyllands Informationssikkerhedsudvalg samt i et tværregionalt RSI pejlemærke om informationssikkerhed.

Formål
Formålet med kurset er at skabe awareness omkring informationssikkerhed til alle regionens medarbejdere. Dette skal være medvirkende til at have en forebyggende effekt til brud på informationssikkerhed, samt hvilket ansvar og betydning dette har

Målgruppe
Alle ansatte i Region Midtjylland

Læringsmål
Kurset skal være med til at øge din viden og bevidsthed omkring informationssikkerhed.

Gennemførselstid
Kurset kan gennemføres på 15 min.

e-læring

Læs mere