Arbejdsplanlægning - Yngre læger (Psykiatrien)
Målgrupper
Kurset henvender sig til medarbejdere med ansvar for arbejdsplanlægning og deres ledere. For planlæggere er det obligatorisk at gennemføre kursets afsluttende prøve og for ledere er kurset frivilligt, medmindre andet er aftalt lokalt.
For ledere anbefales det som minimum at se kursets videomateriale, som indeholder interviews med fokus på organisatoriske og relationelle vinkler på arbejdsplanlægning. Det anbefales også at gennemgå et par cases og derved forstå kursets læringsmæssige opbygning.
Links til videoerne kan også findes direkte på RM´s internet på denne adresse:
E-læring i arbejdsplanlægning - HR-portalen (rm.dk)
OBS: Der er også e-læringskurser til arbejdsplanlægning for hhv. overlæger og FOA/HK/SHK.
Formål
Kurset giver en generel introduktion til begreber og aftalesystemet indenfor arbejdsplanlægning. (uanset hvilket vagtplanlægningssystem der benyttes til opgaveudførelsen) Der trænes i konkret planlægning ud fra relevante case-eksempler.
Endvidere styrkes planlæggerens prioritering, kommunikation og beslutningskompetence i forhold til arbejdsplanens konsekvens for trivsel, økonomi og drift. Det sker via relevante dilemmaer, som støttes af videointerviews med planlæggere på tværs af regionerne.
Læringsmål
INTRO TIL VAGTPLANLÆGNING
- FORSTÅ hvordan vagtplanlægning har konsekvenser for økonomi,
arbejdsmiljø og patient - FORSTÅ organisatorisk betydning af vagtplanlægning,
dynamisk planlægning og skemalægning på tværs af faggrupper - FORSTÅ opbygningen af
aftalesystemet ift. faggrupper. (Sundhedskartel,FOA/HK, læger, overlæger) - KENDE OG FORSTÅ grundlæggende begreber, generelle regler og begreber indenfor arbejdsplanlægning
OPRETTELSE AF EN VAGTPLAN
- KENDE OG FORSTÅ centrale elementer i arbejdstidsreglerne og overenskomster (normperiode, tvungne fridøgn osv.)
- FORSTÅ arbejdstidsreglernes afgørende rolle for vagtplanlægning
ÆNDRING AF EN VAGTPLAN I DRIFT
- ANALYSERE ændringer i en vagtplan og deraf udlede konsekvenserne
- ANVENDE arbejdstidsreglerne til beslutningsstøtte
Opbygning
Kurset har tre afsnit:
1. Videobaseret introduktion til rollens som arbejdsplanlægger og til aftaler og regler.
2. Casebaseret ”spørgsmål/svar” træning i gennemførelse af en ny arbejdsplan – samt ændringer til en plan i drift.
3. Afsluttende prøve med udgangspunkt i de samme cases – men med krav om korrekt svar.
Gennemførselstid: 2-3 timer
Relaterede kurser
Arbejdsplanlægning - Overlæger (Psykiatrien)
Ledige pladser
Målgruppe
Kurset henvender sig til medarbejdere med ansvar for arbejdsplanlægning og deres ledere. For planlæggere er det obligatorisk at gennemføre kursets afsluttende prøve og for ledere er kurset frivilligt, medmindre andet er aftalt lokalt.
For ledere anbefales det som minimum at se kursets videomateriale, som indeholder interviews med fokus på organisatoriske og relationelle vinkler på arbejdsplanlægning. Det anbefales også at gennemgå et par cases og derved forstå kursets læringsmæssige opbygning.
Links til videoerne kan også findes direkte på RM´s internet på denne adresse:
E-læring i arbejdsplanlægning - HR-portalen (rm.dk)
OBS: Der er også e-læringskurser til arbejdsplanlægning for hhv. yngre læger og FOA/HK/SHK
Formål
Kurset giver en generel introduktion til begreber og aftalesystemet indenfor arbejdsplanlægning. (uanset hvilket vagtplanlægningssystem der benyttes til opgaveudførelsen) Der trænes i konkret planlægning ud fra relevante case-eksempler.
Endvidere styrkes planlæggerens prioritering, kommunikation og beslutningskompetence i forhold til arbejdsplanens konsekvens for trivsel, økonomi og drift. Det sker via relevante dilemmaer, som støttes af videointerviews med planlæggere på tværs af regionerne.
Læringsmål
INTRO TIL VAGTPLANLÆGNING
- FORSTÅ hvordan vagtplanlægning har konsekvenser for økonomi,
arbejdsmiljø og patient - FORSTÅ organisatorisk betydning af vagtplanlægning,
dynamisk planlægning og skemalægning på tværs af faggrupper - FORSTÅ opbygningen af
aftalesystemet ift. faggrupper. (Sundhedskartel,FOA/HK, læger, overlæger) - KENDE OG FORSTÅ grundlæggende begreber, generelle regler og begreber indenfor arbejdsplanlægning
OPRETTELSE AF EN VAGTPLAN
- KENDE OG FORSTÅ centrale elementer i arbejdstidsreglerne og overenskomster (normperiode, tvungne fridøgn osv.)
- FORSTÅ arbejdstidsreglernes afgørende rolle for vagtplanlægning
ÆNDRING AF EN VAGTPLAN I DRIFT
- ANALYSERE ændringer i en vagtplan og deraf udlede konsekvenserne
- ANVENDE arbejdstidsreglerne til beslutningsstøtte
Opbygning
Kurset har tre afsnit:
1. Videobaseret introduktion til rollens som arbejdsplanlægger og til aftaler og regler.
2. Casebaseret ”spørgsmål/svar” træning i gennemførelse af en ny arbejdsplan – samt ændringer til en plan i drift.
3. Afsluttende prøve med udgangspunkt i de samme cases – men med krav om korrekt svar.
Gennemførselstid: 2-3 timer
Arbejdsplanlægning - FOA, HK, SHK (Psykiatrien)
Ledige pladser
Målgruppe
Kurset henvender sig til medarbejdere med ansvar for arbejdsplanlægning og deres ledere. For planlæggere er det obligatorisk, at gennemføre kursets afsluttende prøve. For ledere er kurset frivilligt, men det anbefales at se kursets videomateriale, som indeholder interviews med fokus på organisatoriske vinkler på arbejdsplanlægning. Det anbefales også at gennemgå et par cases og derved forstå kursets læringsmæssige opbygning.
Links til videoerne kan også findes direkte på RM´s internet på denne adresse:
E-læring i arbejdsplanlægning - HR-portalen (rm.dk)
OBS: Der er også e-læringskurser til arbejdsplanlægning for hhv. yngre læger og overlæger.
Formål
Kurset giver en generel introduktion til begreber og aftalesystemet indenfor arbejdsplanlægning. (uanset hvilket vagtplanlægningssystem der benyttes til opgaveudførelsen). Der trænes i konkret planlægning ud fra relevante case-eksempler. Endvidere styrkes planlæggerens prioritering, kommunikation og beslutningskompetence i forhold til arbejdsplanens konsekvens for trivsel, økonomi og drift. Det sker via relevante dilemma´er.
Læringsmål
INTRO TIL VAGTPLANLÆGNING
- FORSTÅ hvordan vagtplanlægning har konsekvenser for økonomi,
arbejdsmiljø, patienten - FORSTÅ organisatorisk betydning af vagtplanlægning,
dynamisk planlægning og skemalægning på tværs af faggrupper - FORSTÅ opbygningen af aftalesystemet ift. faggrupper. (Sundhedskartel,FOA/HK, læger, overlæger)
- FORSTÅ sammenhæng mellem aftalesystemet (overenskomster, arbejdstidsregler
osv.) og vagtplanlægning
OPRETTELSE AF EN VAGTPLAN
- HUSKE OG FORSTÅ centrale elementer i arbejdstidsreglerne og overenskomster (normperiode, tvungne fridøgn osv.)
- ANVENDE arbejdstidsregler i vagtplanlægning
ÆNDRING AF EN VAGTPLAN I DRIFT
- ANALYSERE ændringer i en vagtplan og deraf udlede konsekvenserne
- ANVENDE arbejdstidsreglerne til beslutningsstøtte
- DEMONSTRERE brug af arbejdstidsregler til hensigtsmæssige beslutninger i ændringer i vagtplanen
- ANALYSERE og VURDERE fordele/ulemper ift. arbejdstidsregler ved forskellige valg – og omsætte brugbare arbejdsrutiner i praksis.
Opbygning
Kurset har tre afsnit:
- Videobaseret introduktion til rollens som arbejdsplanlægger og til aftaler og regler.
- Casebaseret ”spørgsmål/svar” træning i gennemførelse af en ny arbejdsplan – samt ændringer til en plan i drift.
- Afsluttende prøve med udgangspunkt i de samme cases – men med krav om korrekt svar.
Gennemførselstid: 2-3 timer