En af de mest presserende udfordringer, det moderne samfund står overfor, er at håndtere høje niveauer af stress og stressrelaterede lidelser.

 

Formål
At give indblik i hvordan stress og stressreaktioner påvirker vores mentale og kropslige tilstande, funktionalitet og helbred, baseret i viden fra neurovidenskab, psykologi og sundhedsforskning.

 

Indhold
Kurset præsenterer videnskabens perspektiver på denne problematik gennem et overblik over stressforskningens historie, en operationel definition af stress, fællesnævnere for stressorer, og en beskrivelse af stressens signalfunktion i basale livsprocesser og uafbrudte indgriben i vores adfærd, trivsel og helbred.

Stressen og dens tætte kobling til affektive tilstande og emotioner/følelser relateres til prædiktive kodningsprincipper, interoception og kroppens energiregnskab, med skelnen mellem ubevidste
processer og bevidste oplevelsesniveauer. Der gives en forklaring på, hvordan sociale relationer påvirker vores stressniveau på godt og ondt samt denne sammenhængs manifestation i nervesystemet.
Fordele ved akut/kortvarig stress holdes op mod de negative helbredsmæssige konsekvenser af langtidsstress, herunder beskrives mekanismer som linker stress til funktionsnedsættelser og sygdomme. Vi diskuterer væsentligheden af, at blive bedre til at integrere og anvende viden om stress i vores tilgang til mental og kropslig sundhed og sygdom i klinisk sammenhæng og forebyggende i samfundets fællesskaber.

 

Læringsmål
Kurset vil gøre deltagerne i stand til at:

  • Definere stress operationelt: skelne mellem stressor, stress, og stressrespons 
  •  Relatere stressprocesser (stress og stressreaktioner) til affektive tilstande/følelser/emotioner og meningsdannelse
  • Relatere stressprocesser til kroppens overlevelsesdrift og energibudget 
  •  Gøre rede for indvirkningen af interoception og prædiktiv kodning på den individuelle stressreaktivitet 
  •  Beskrive implikationerne af stressmobilisering (kamp-flugt) og immobilisering (frys) 
  •  Beskrive implikationerne af balancen mellem aktivering af sympatiske og parasympatiske grene i det autonome nervesystem
  • Beskrive hvordan voldsom og langvarig stressmobilisering (herunder barndomsttraumer) indvirker på reguleringsmekanismerne
  • Beskrive relationen mellem stresstilstande og social adfærd, herunder hvordan stressmobiliserings påvirker vores perception, tolkning og reaktioner på sociale signaler 
  •  Beskrive evolutionære teorier om stresshåndteringsstrategier 
  •  Gøre rede for de patologiske mekanismer som linker voldsom og langvarig stressmobilisering til sygdomme 
  •  Præsentere argumenter for hvordan samfund, fællesskaber og individer kan drage fordel af et dybere kendskab til stressprocesser

 

Målgruppe
Psykologer og læger, der ønsker større kendskab til videnskaben om stress.

Kurset søges godkendt under specialistuddannelsen i Klinisk Neuropsykologi, Tværgående modul (4.2.95). 12 timer.

Andre erfarne fagfolk kan søge op optagelse på kurset ved ansøgning pr. mail til hamudd@rm.dk

 

Læs mere om kurset i den vedhæftede fil.

Du kan se hele vores kursuskatalog her: Kursuskatalog

By Dato Tid Sted Tilmeldingsfrist Ledige Pladser
Hammel 15.12.2025
16.12.2025
09.30
09.00
Regionshospitalet Hammel Neurocenter 24.11.2025 30 / 30