Kun for ansatte i Region Midtjylland 

Vores temaeftermiddage udforsker spændingsfeltet, hvor forskning møder uddannelse, dannelse, læring, organisationsudvikling, transformation, kreativitet og digitalisering i sundhedsvæsnet.

Målgruppe
Uddannelsesplanlæggere, uddannelsesansvarlige, vejledere, konsulenter og ledere samt andre med særligt ansvar for at bidrage til uddannelse og læring.

Formål
Formålet er med temaeftermiddagene er at give dig mulighed for at få nye perspektiver på uddannelse, dannelse, læring, organisationsudvikling, transformation, kreativitet og digitalisering i sundhedsvæsenet.
Målet med temaeftermiddagene er, at:
• give indsigt i ny viden fra relevante forskere
• bidrage med nye perspektiver og alternative vinkler på elementer, der har betydning for læring og uddannelse i din organisation.
• give rum til refleksion og mulighed for at dele overvejelser om læring og uddannelse fra din arbejdsplads.

Form
Temaeftermiddagene forløber over to timer med et kvarters pause cirka halvvejs. Eftermiddagen forløbe med oplæg fra oplægsholder samt forskellige deltagerinddragende elementer. Der er mulighed for at deltage i temaeftermiddagene både ved fremmøde på Olof Palmes Allé i Aarhus og ved at deltage på en videoforbindelse hjemmefra eller på arbejdspladsen.

Tema 1: "Dannelse og tværprofessionalitet i sundhedsuddannelserne"
v. Søren Engelsen, ph.d., forsker og adjunkt ved UCL Erhvervsakademi.

Tidspunkt: Onsdag d. 17. april 2024 kl. 13.00-15.00

Sundhedsarbejde er i dag komplekst og mangfoldigt. Øget specialisering og stigninger i antallet af multisyge patienter samt idealer om patientcentrerede behandlinger og sammenhængende patientforløb skaber nye, ofte uforudsigelige, udfordringer i sundhedsarbejdet. Disse forhold kræver mere og bedre samarbejde på tværs af professioner og sektorer – hvilket igen forstærker kompleksiteten af arbejdet.
Disse vilkår skaber også nye udfordringer for uddannelsen af sundhedsprofessionelle.
Med udgangspunkt i forskningsarbejde argumenterer oplægget for vigtigheden af et fokus på dannelse i uddannelsen og kompetenceudviklingen af sundhedsprofessionelle. Oplægget præsenterer dannelsesbegrebets sundhedsprofessionelle relevans og sætter det i forbindelse med nyere forskning i bl.a. omsorgskompetence på tværs af fagligheder. Derudover skitseres typiske barrierer for tværprofessionel dannelse samt mere praktiske bud på vigtige fokuspunkter for at arbejde med dannelsesprocesser.


Tema 2: "The Digital Skills Gap" i sundhedsvæsenet"
v. Mette Maria Skjøth, ph.d., RN, konstitueret stabschef ved Klinisk Udvikling, Odense Universitetshospital og Rikke Lyngholm Christensen, daglig leder i Center for Innovativ Medicinsk Teknologi (CIMT).

Tidspunkt: Onsdag 9. oktober 2024 kl. 13.00-15.00 AFLYST

Udfordringerne i sundhedsvæsenet er mangfoldige og der er stort fokus på at fremme sundhedsinnovation i fremtidens sundhedsvæsen. Oplægget kommer med nogle bud på hvordan man styrker og fremmer digital transformation i en travl hverdag. Hvordan kan teknologi være med til at skabe gode sundhedsløsninger for patienterne i fremtiden. Hvad kræves af teknologien, hvad kræves af organisationerne og hvilken rolle spiller sundhedsprofessionelle, patienter og pårørende. Der vil være fokus på kompetenceudvikling, organisatoriske perspektiver samt praksisnære udfordringer. Samtidig vil der være konkrete eksempler på sundhedsinnovation samt refleksioner over hvordan man kan fremskynde realiserbare løsninger, der fungerer på tværs.

Tema 3: Hvordan praktiserer vi praksisnærhed i undervisning på efter-videreuddannelsesforløb?
v. Sine Lehn-Christiansen, forsker, lektor, leder af ph.d.-skolen, Institut for Mennesker og Teknologi, RUC og
Lisbeth Dybro, post.doc, RUC og forskningsmedarbejder, CKU, Region Midt

Tidspunkt: Torsdag 9. januar 2025 kl. 13.00-15.00

Regionerne holder et håndfast ideal om Praksisnær Kompetenceudvikling op for undervisningen på EVU-forløb i sundhedsvæsenet, også i Region Midt. Praksisnærhed forstås som, at de sundhedsprofessionelles deltagelse i EVU-forløb skal blive til gavn for praksis, det vil sige i arbejdet med patienterne.

Forskere har påstået, at kompetencebegrebet er så åbent og løst, at dets vigtigste betydning har været, at det ikke betyder noget. Så hvordan give ingenting liv, så det bliver praksisnært?

Vi har i Projekt Praksisnær Kompetenceudvikling på tre EVU-forløb undersøgt, hvordan deltagere lærer i undervisning tilrettelagt som praksisnær kompetenceudvikling.

Studiet peger på, at læring i form af praksisnær kompetenceudvikling bliver til på flere måder.
Det ser ud til, at der ikke er sikre didaktiske valg, der kan give idealet om praksisnærhed liv i EVU-forløbene. Det ser til gengæld ud til, at den konkrete udmøntning af de intentioner og værdier, som de involverede parter, undervisere, konsulenter, ledere og deltagere bringer i spil i forløbet, får afgørende betydning for læreprocesserne.

I oplægget giver vi eksempler fra de tre forløb, der indgår i studiet.
Og vi lægger op til fælles drøftelser.


Tilmeldingen er bindende efter tilmeldingsfristens udløb.

By Dato Tid Sted Tilmeldingsfrist Ledige Pladser
Aarhus N 09.01.2025
01.00
Center for Kompetenceudvikling, Regionshuset Aarhus, OPA 26 19.12.2024 11 / 18
09.01.2025
01.00
Virtuelt 19.12.2024 96 / 100