Workshop: Didaktik med fokus på generationer
Er du vejleder, underviser eller har formidlingsopgaver til yngre kolleger? Er du usikker på, hvordan du bedst får skabt et godt afsæt for læring hos de yngre kolleger? Så er denne workshop måske noget for dig.
Formålet med workshoppen er:
- at få viden om generationsforskelles potentielle betydning for læring og vejledning
- at drøfte didaktiske perspektiver på generationsforskelle
- at erfaringsudveksle
Processtyrere: Martin Hornsgaard og Rikke Willemoes
Prisen er inklusiv kaffe og kage.
Tilmeldingen er bindende efter tilmeldingsfristens udløb, og vi forbeholder os ret til at opkræve det fulde kursusgebyr.
Relaterede kurser
Facilitering i undervisning og formidling (kun for medarbejdere i psykiatrien)
Ledige pladser
Hvordan kan du involvere deltagerne i læringsprocessen og inddrage deres viden og erfaring?
Formål
At udvikle dine kompetencer som faciliterende underviser, så du kan undervise og formidle mere deltager- og procesorienteret og styre indhold, proces og form frem mod målet – læringsudbyttet.
- Du vil få viden om facilitering og den faciliterende undervisers rolle
- Du vil få metoder med hjem, som du kan gøre brug af ved din næste undervisning ift. deltagerinvolvering og involverende læringsprocesser
- Du vil få viden og ideer til at tackle udfordringer og dilemmaer
Målgruppe
Medarbejdere i psykiatrien, der underviser kollegaer.
Indhold
God facilitering kræver, at du har en værktøjskasse, der bakker op om det faglige indhold, og at du har viden om, hvornår du skal trække hvilke metoder op ad kassen, så du skaber værdi og mening for deltagerne. Du bliver præsenteret for involverende læreprocesser, som du arbejder med på kurset.
Der arbejdes med at sætte rammen, styre en forsamling, styre spørgsmål, facilitere gruppearbejde og at etablere læringsfællesskaber.
Der bliver mulighed for at drøfte udfordringer og dilemmaer i undervisning og dermed refleksioner over underviserens rolle i disse situationer.
Forberedelse
Obligatorisk litteratur – bør læses på forhånd:
Ib Ravn; Den Faciliterende underviser. Kapitel 3. At åbne ballet. (litteratur bliver tilgængelig sammen med velkomstbrev).
Underviser
Helle Østergaard, underviser og chefkonsulent
Kurset udbydes i sammenhæng med Planlægning af undervisning, som fokuserer på forberedelse og planlægning af undervisning - se link: Planlægning af undervisning
Tilmeldingen er bindende efter tilmeldingsfristens udløb.
Planlægning af undervisning (kun for medarbejdere i psykiatrien)
Ledige pladser
Hvordan planlægger og strukturer jeg et undervisningsforløb, før det foregår?
Hvilke overvejelser er væsentlige for, at mit undervisningsforløb går som planlagt og efter hensigten?
Det er måske første gang, du skal planlægge et undervisningsforløb for en gruppe eller et hold (f.eks. elever/studerende, kolleger, patienter), eller du har prøvet det nogle gange før. Du er usikker på, hvordan du kommer i gang med planlægningen eller mangler redskaber.
Dette kursus er for dig, der er eller skal i gang med at planlægge undervisningsforløb for grupper. Kurset kan hjælpe med at systematisere dine overvejelser samt inspirere dig til at udvikle din måde at planlægge undervisning på. Kurset giver dig mulighed for at arbejde med en konkret situation eller case fra din egen praksis og hjælpe dig til at tænke nye muligheder ind.
Målgruppe
Medarbejdere i psykiatrien, der underviser kollegaer.
Formål
At udvikle dine kompetencer til planlægge undervisningsforløb for grupper.
Mål
- At du opnår forståelse for voksnes læring og motivation som baggrund for at planlægge læringsforløb
- At du opnår kendskab til konkrete redskaber, der hjælper til at strukturere, indkredse og evaluere praktiske, pædagogiske og didaktiske overvejelser i din planlægning af undervisning
- At du opnår forudsætninger for at planlægge dine egne undervisningsforløb
Indhold og metode
- Hvad er voksenlæring, motivation og didaktik?
- Hvilke elementer er væsentlige for planlægningen af det gode læringsforløb
- Redskaber og tips og tricks til planlægning af undervisningsforløb
- Casearbejde med udgangspunkt i redskaberne
Der vil være en vekselvirkning mellem præsentation af teori, konkrete eksempler og erfaringsudveksling.
Undervisere:
Fra Center for Kompetenceudvikling:
Sundhedsfaglig specialkonsulent Rikke Willemoes
Sundhedsfaglig uddannelseskonsulent Lene Søgaard Kristensen
På dette kursus arbejder du med planlægningen og rammen forud for et undervisningsforløb – ikke selve formidlingen af og processen i undervisning.
Kurset udbydes i sammenhæng med Facilitering i undervisning og formidling som fokuserer på selve undervisningsprocessen samt din rolle som underviser - se link: Facilitering i undervisning og formidling.
Inklusiv morgenkaffe og eftermiddagskaffe med brød samt en frokostsandwich.
Tilmeldingen er bindende efter tilmeldingsfristens udløb.
Styrk dit læringsmiljø i praksis
Ingen pladser - tilmeld venteliste
Et godt læringsmiljø bidrager til at skabe trivsel og tilknytning på arbejdspladsen. Det kan bidrage til at gøre arbejdet i sundhedsvæsenet attraktivt for både nye og erfarne kolleger. Og det kan øge kvaliteten i vores arbejde, når der skabes rum for læring og videndeling.
Men hvad betyder læringsmiljø i din kontekst, og hvordan kan du bidrage til, at I har et godt læringsmiljø? Kom og bliv inspireret på denne kursusdag!
Målgruppe
Alle med interesse for at forstå betydningen af et godt læringsmiljø i deres afdeling eller organisation med henblik på at påvirke og udvikle det; medarbejdere, vejledere, undervisere, uddannelsesansvarlige og andre.
Formål
At få teoretisk og praktisk afsæt for at kunne bidrage til at skabe eller forbedre læringskulturen i egen afdeling/organisation.
Mål
- At du opnår viden om læringsmiljø/-kultur
- hvad der skaber læringskultur
- hvordan den påvirkes - At du opnår forståelse af, hvordan læring overføres til praksis og bidrager til organisatorisk læring
- At du år værktøjer til at analysere læringsmiljø med henblik på at skabe bedre læringsmiljøer i praksis
Indhold
- Organisatorisk læring
- Transfer af læring
- Kultur
- Ledelse og samarbejde omkring læring
- Psykologisk sikkerhed
Metode
Undervisningen tager udgangspunkt i deltagernes praksiseksempler og vil være en vekselvirkning mellem præsentation, dialog, gruppeøvelser og deltagernes aktive input.
Undervisere
Marianne Behrens Jessen
Konsulent, Aarhus Universitetshospital
Forberedelse
Inden kursusdagen bedes du sende et par linjer om en udfordring, du oplever i dit læringsmiljø; eksempelvis med selv at lære, få viden/dele viden med andre eller lærendes udfordringer i at lære/dele læring.
Prisen inkluderer morgenkaffe og eftermiddagskaffe med brød samt en frokostsandwich.
Tilmeldingen er bindende efter tilmeldingsfristens udløb, og vi forbeholder os ret til at opkræve det fulde kursusgebyr.